Thursday, December 22, 2011

Kek Coklat Moist

Ita rasa dah ramai yang tau nak buat kek coklat ni..Ita memang sangat suka makan kek..nak2 lagi kek coklat la! Nak beli selalu tak sanggup rasanya..baik buat sendiri, kita pun tau apa yang kita masukkan kat dalam kek ni..kalau beli yang dah siap takut banyak sangat bahan pengawet yang diorang letak..

Tak susah pun nak buat kek ni, tak perlu guna butter..tapi ita tak sempat nak buat ganache sebab nak bawa balik kampung (sebenarnya nak makan dalam kereta..hehehe). Percaya tak kalau ita cakap kalau kita naik je kereta, mesti nak mengunyah je kerjanya.. Nak buat apa lagi kalau dalam kereta kalau tak makan, tidur lepas tu tengok pemandangan kat luar kereta(tu pun kalau anak2 dah tidur).. Jadi bila ada benda nak dimakan, diorang duduk senyap sikit..Jom kita tengok apa bahan-bahannya..

Kek Coklat Moist

Kek Coklat Moist

A) 
1/2 cawan Serbuk koko (kalau nak sedap guna Van Houten / Tudor Gold)
1/2 cawan Gula Halus (kurangkan jika nak letak ganache)
100ml Minyak masak
100ml Susu pekat
1/2 + 1/8 cawan Susu Segar/Susu Perisa Coklat

B) 
3 biji Telur (ita guna gred B) - Dipukul (guna wire whisk)

C)
1/2 sk Bicarbonate of Soda
1/2 sk Baking Powder
3/4 cawan Tepung Gandum

- Lengser acuan menggunakan marjerin/mentega, alas dengan kertas minyak dan lengser lagi dengan marjerin/mentega. (supaya kek tak lekat pada acuan).
- Panaskan oven 160 (Celcius)
- Masak (A) di dalam periuk. Gunakan api kecil. Masak sambil kacau hingga berkilat dan gula sebati. Tak perlu masak hingga menggelegak. Tutup api, ketepikan.
- Ayak bahan (C), ketepikan.
- Pukul telur dengan wire whisk sehingga berbuih (lebih kurang seminit). Masukkan bahan A. Adun hingga sebati. Kemudian, masukkan bahan C, kacau hingga sebati (cukup sampai tak nampak tepung).
-Tapis batter ke dalam acuan (untuk menghaluskan texture kek). Masak selama 40-50 minit (bergantung kepada oven).

**Cucuk kek dengan pisau / lidi sate kat tengah2 kek. Jika keluar licin dan tiada kek melekat, maknanya dah masak. Bila dah masak, tutup suis, biarkan dalam oven sekejap. Bila dah suam, keluarkan dan boleh dimakan.

No comments:

Post a Comment