Friday, December 30, 2011

Kesedaran Pengguna Jalanraya

Ita pernah pergi ke Frankfurt, Germany pada tahun 2007 (itupun ikut suami bekerja kat sana) dan selalu pergi ke satu tempat yang dinamakan Romerberg..Bukannya buat apa pun, cuma situ tempat paling mudah dan antara tempat bersejarah di Frankfurt yang dekat dengan rumah kitorang masa tu.. Sebenarnya, di Romerberg ni ada bangunan tinggalan perang ke-2 dulu..Ada juga orang menjual roti, pretzel kat tengah2 jalan tapi takkan nak beli, kan..(rasanya kena tunggu diorang apply SIJIL HALAL dulu kot)..


Oklah..kita kembali kepada tajuk perbincangan..Nak dijadikan cerita, sebelum sampai ke tempat tu, ita n hubby pasti akan 'menyeberang' beberapa jalan.. Setiap kali nak seberang jalan, ita mesti berhenti dulu, yela kalau kat Malaysia, seingat ita walaupun ada zebra crossing, tapi kita mesti kena 'bagi' kenderaan lain jalan dulu, dah habis baru kita boleh melintasi zebra crossing tu.. Apa yang membuat ita kagum masa di Frankfurt tu, walaupun berduyun kereta datang, setiap kali ada orang nak lintas jalan, automatik diorang akan berhenti..tak perlu nak angkat2 tangan..tak kira masa kitorang nak melintas jalan kecil atau besar..


Masa itu ita ada juga terfikir, tak dapat dinafikan orang Malaysia yang terkenal dengan sifat sopan santun dan berbudi bahasa..Tapi kenapa bila berada di jalanraya seolah2 sifat2 tu tadi seperti tak wujud dan berubah sama sekali? Nak kata kereta besar sangat taklah juga..tapi adakah kerana kita terlalu nak cepat mengejar masa sampai tak pedulikan apa yang akan berlaku sekiranya kereta kita di luar kawalan? Ambillah masa untuk tarbiah diri sendiri sebelum memulakan perjalanan agar kita dijauhkan daripada perkara2 yang tak diingini..



No comments:

Post a Comment